Категорії “буття” та “матерія” є основними в антології (вчення про суще, про першоджерела буття). Багато речей, які складають світ, являють собою матерію в різних специфічних формах її існування.
При вивченні першого питання необхідно звернути увагу на визначення понять “світ” та “дійсність”.
Світ - це визначене буття людини, в якому вона самовизначається і створює світ людського буття.
Дійсність - це процес виникнення, становлення, тренування та зникнення форм буття.
Буття - це все, що існує і що виступає як єдність об’єктивної та суб’єктивної реальності.
Людина - продукт об’єктивної реальності і центр буття, вона несе відповідальність за буття, вона має велику силу позитивного і негативного характеру.
Вивчаючи питання про матеріальність світу зверніть увагу на такі проблеми:
матеріальність природи;
структура матерії та її рівні;
розуміння матерії в історії філософії;
матеріальна єдність світу.
В другому питанні слід усвідомити, що рух стосовно до матерії виступає засобом її існування.
Рух - це всякий процес змін, всяка взаємодія, які розвиваються у часі та просторі.
Необхідно також звернути увагу на типи руху:
від нижчого до вищого (процес пізнання, розвиток науки, хід історії).
по низхідній (процес старіння, знищення природи).
рух”.
Рух матерії здійснюється у часі і просторі, а вони існують лише в процесі руху.
Простір - це форма буття матерії, яка відображає протяжність та структурність об’єктів і систем, співіснування та взаємодію в них елементів матерії. Важливими властивостями простору є довжина, ширина, висота.
Час - це така форма буття матерії, яка відображає тривалість існування будь-яких об’єктів і систем, послідовність причинно-наслідкових відносин та зміни станів матерії. Загальними властивостями часу є тривалість, безповоротність та односпрямованість.
Для більш глибокого вивчення теми та перевірки теоретичних знань, пропонується виконати такі завдання:
філософські поняття: суспільство, матерія, буття, час, розвиток, рух, людина.
людина торкається предмета рукою, вона відчуває - руку? - предмет?
зрозуміти слова Геракліта: “… не можна двічи увійти в одну і ту ж річку”?
хотів сказати Фалес словами: “Що мудріше ? - час, оскільки він відкриває все”.
|