1.Проблема епохи Відродження в сучасній культурології.
2.Типологія й періодизація культури Відродження.
3.Характерні риси італійського Відродження.
4.Прикметні риси Північного Відродження.
1. Проблема епохи Відродження в сучасній культурології.
У сучасній науці існує кілька точок зору щодо терміну "Відродження". У широкому сенсі цей термін означає етнокультурне піднесення, спалах національної самосвідомості, активізацію розвитку національної культури (наприклад, "процес національного Відродження в Україні"). У вузькому сенсі мова йде про певний період розвитку світової, головно європейської, культури в період з кінця XIII століття (Італія) до початку XVII століття (в деяких європейських країнах — Англії, Португалії, Польщі, Україні — трохи пізніше), протягом котрого більшість європейських країн виявили у своїх національних культурах ознаки типологічної спільності, які дозволяють визначити їх як ренесансні. Саме таке значення терміна "Відродження" ("Ренесанс" — від франц. Кепаіззапсе) прийнято в цьому розділі навчального посібника.
Слід зауважити, що культура Відродження аж ніяк не є необхідною стадією розвитку для будь-якої національної культури (на відміну від міфологічного — первісно-античного чи теоцентричного — середньовічного етапів). Деякі характерні риси Ренесансу були пережиті окремими культурами на пізніших етапах розвитку. От чому серед істориків і культурологів не вщухають суперечки відносно не лише ролі й місця, але й закономірності Ренесансу як необхідної ланки в культурному процесі. Загалом існують три основні парадигми інтерпретації цього культурно-історичного феномену:
доба Відродження є цілком самостійним, якісно новим етапом в історії європейської культури, що наслідує Середньовіччю, але при цьому залишається ментальною протилежністю останнього як культурно-історичний феномен, споріднений з греко-римською античністю;
• Ренесансявляє собою останню стадію розвитку Середньовіччя, квінтесенцію всього виробленого й усвідомленого європейською культурою за десять середньовічних століть (видатний голландський культуролог Й. Хейзінга називає Ренесанс "осінню Середньовіччя");
• Ренесанс— епоха переходу від Середньовіччя до Нового часу з усіма властивими такому "мосту" протиріччями, непослідовністю, регресивними проявами (наприклад, феномени Реформації й Контрреформації, секуляризації й інквізиції тощо).
Сам термін "Відродження" для характеристики епохи ХІV-ХVІ ст. був уведений її сучасниками — італійськими гуманістами. Генетично пов'язаний з релігійно-етичним поняттям "відновлення", цей термін набуває в зазначений період принципово іншого змісту: відновлення культури, підйом літератури, мистецтва, науки після їхнього тривалого занепаду в Середні Віки .
Отже, епоху Відродження слід сприймати як період в історії європейської культури, головно ХІУ-ХУІ ст., що характеризується переносом культурних інтересів зі сфери вищого (небесного) світу, з області сакрального до матеріальних проявів життя. Епоха Відродження характеризується сплеском художньої творчості, насамперед у царині пластичних мистецтв (живопису, скульптури), кристалізацією на основі церковної латини й місцевих народних говорів національних мов і становленням національних літератур, формуванням національних держав на основі королівських доменів як форми феодальних володінь, торгово-економічним розвитком, а на його основі розвиненням міст і пов'язаної з ними цивілізації, духовною секуляризацією (розвитком світської культури) й зростанням індивідуалістичних тенденцій у суспільному житті й побуті.
2.Типологія й періодизація культури Відродження.
Процес "переживання" Відродження нерівномірно протікав у різних європейських країнах залежно від загального стану суспільного розвитку. Виділяються три основні типи ренесансних культур, що відрізняються повнотою переживання й реновації культури: італійське Відродження, північний Ренесанс і часткове Відродженняу периферійних відносно центру розповсюдження культурних імпульсів країнах.
Італійське Відродженняв цілому характеризується послідовністю процесу духовного розкріпачення, виходом з-під влади церкви (як економічно, так і політично — саме цей процес отримав назву секуляризації), піднесенням у всіх сферах художньої творчості, появою нових жанрів у мистецтві (та й власне мистецтва в сьогоднішньому розумінні цього слова). Італія справедливо вважається батьківщиною культури Відродження. Саме тут ця культура вперше заявляє про себе фактом появи книги прозових есе й ліричної поезії Данте Аліґ'єрі (1265-1321 рр.) "Нове життя" ("Уііа пиоуа"), цього першого в Європі літературного твору, виданого національною мовою.
Північне Відродження(країн, розташованих на північ від Італії: Нідерландів, Німеччини, Франції) відрізнялося більш стислим та інтенсивним, дещо "згорнутим" протіканням ренесансних процесів, переносом ренесансної проблематики з зовнішніх проявів (у формі пластичних мистецтв, видовищних форм культури) на вирішення внутрішніх питань віри, державності, права тощо. Північне Відродження починається в середині XIVй триває до кінця XVIIст.
Третій тип ренесансних культур представляють культури, що пережили лише часткове Відродження, "проживши" його за відносно короткий час — 40-70 років і в далеко не в повному обсязі навіть у порівнянні з Північним Відродженням. До такого типу ренесансних культур відносять культуру Англії, Португалії, ряду слов'янських країн: Чехії, Польщі, України.
У своєму розвитку ренесансний тип культури пройшов кілька етапів, що найбільш чітко розрізняються в італійській культурі, розвиток котрої проходив у п'ять етапів: Проторенесанс (друга половина ХШ — початок XIVст.), раннє Відродження (XIV— початок XVст.), зріле Відродження (XV— перша чверть XVIст.), Високе Відродження (перша чверть XVI— середина XVIст.), Пізнє Відродження (друга половина XVI— початок XVIIст.).
Найважливішими рисами ренесансної культуриє:
1) розвиток індивідуалізму, емансипація особистості, внаслідок чого "героєм епохи" стає сильна, героїчна особистість;
2) світський характер мислення й суспільної поведінки.
Завдяки цим рисам Відродження певною мірою здійснило переворот у сформованому в Середні Віки життєвому укладі й феодально-католицькій світоглядній парадигмі.
3. Характерні риси італійського Відродження.
Зазначені процеси розгортаються в Італії на тлі дуже розвинутої міської культури, що до середини XIII ст. виходить з-під влади церковників і світських феодалів, і завдяки насамперед гуманістам — університетським викладачам так званих циклу "людинознавчих" дисциплін: літератури, мови, філософії, історії, риторики, логіки, граматики і т.п. Найважливішим досягненням гуманістів стає їхня проповідь права особистості на широке задоволення всіх її потреб, на повний розвиток здібностей.
Отже, італійський Ренесанс "відроджував" не стільки власне античність, скільки своє уявлення про неї. У центрі духовних пошуків гуманістів знаходилася людина-творець (антропоцентризм), котрій найбільше дано богом і з якої він відповідно найбільше стягуватиме.
Однією з найяскравіших ознак італійського Відродження стало нове розуміння мистецтва й науки, заняття якими перестали вважатися не-достойними шляхетної людини. Тому в роздробленій на безліч карликових держав Італії, що розмовляла на різних діалектах, діячі мистецтв — Мазаччо, Леонардо да Вінчі, Микеланджело Буонаротті, Рафаель Санті, Донателло й багато інших — були настільки відомі, що їхні імена не потребували навіть прізвищ, аби бути впізнаними.
Свідомості ж широких народних мас цей переворот не торкнувся, тому в історії культури ренесансної Італії є й такі несвітлі сторінки, як поява численних єресей, що набували широкого поширення у нижчих верствах населення міст-комун.
Картина культури італійського Відродження була б неповною без розгулу Священної інквізиції й створення внутрішньої церковної поліції — ордена братів-єзуїтів (від латинської вимови імені "Ісус"), численних процесів проти єретиків і відьом (трактату "Молот відьом", випущеного ченцями Інститорисом і Шпренгером у середині XV ст. — в епоху зрілого Ренесансу...).
І все ж таки ця епоха увійшла в історію як повів свободи, як народження надії. Саме в трактатах діячів італійського Відродження вперше осмислено велику роль новаторства, декларовано необхідність створення чогось нового як виправдання людського існування. Саме італійські гуманісти зробили першу спробу наукового осмислення як попередньої культури, політики, державності, так і своєї (наприклад, Н. Мак'явеллі в трактаті "Государ"), створили модель нового суспільства, заснованого на ідеалі демократії й віри в Бога (утопія Томмазо Кампа-нелли "Місто сонця").
4. Прикметні риси Північного Відродження.
Північному Відродженню були притаманні кілька особливостей. По-перше, оскільки в Німеччині й Нідерландах роль міст була порівняно з Італією набагато меншою, набагато повільніше були й темпи розвитку ренесансних елементів у культурі ("живильним ґрунтом" для якої було, як уже вказувалося, саме міське життя). У цілому можна сказати: якщо Італія породжувала нове, то решта Європи його запроваджувала.
У феодально-селянській Європі ще більшою була розбіжність між культурною елітою й основною масою носіїв культури. Але саме тут було досягнуто рівновага між античними й середньовічними джерелами нового духовного руху. У Північному Відродженні важливішою виявилася не зовнішня "перебудова" поводження, побуту, почуттів, а глибокі внутрішні зміни поглядів на світ, а через них — і взаємин між людьми, між людиною й суспільством, а пізніше — між людиною й Богом, що знайшли вихід у могутньому релігійному русі Реформації. Незважаючи на велику кількість технічних відкриттів, серед яких і винахід друкарства німцем Й. Гутенбергом, і розвиток металоплавильних та металообробних технологій, склодувного ремесла, і розповсюдження вітряних млинів.
Одне з найважливіших відкриттів зроблене культурою Північного Відродження в сфері політико-економічній. Це так зване магдебурзьке ("німецький") право — право міст, що жили на основі самоврядування, вільних економіко-політичних об'єднань, навіть вибору князів-сюзеренів. Магдебурзьке право стане джерелом створення європейських цивільних кодексів Нового часу.
Реформація, що виникла в елітарних колах (її ідеологами стали вчені Еразм Роттердамський, Ульріх фон Гуттен), швидко захоплює свідомість самих широких кіл суспільства. Північне Відродження вирізняється граничною екзальтованістю внутрішніх переживань, що.
Мистецтво Північного Відродження поєднало середньовічний символізм і поновому осмислений містицизм, що надало йому нових смислових відтінків.